Vyno mėgėjui aktualūs pokyčiai nuo 2018 m. sausio 1 dienos
Paskelbta: 2018-01-01
Jau ir iki 2018-ųjų Lietuvoje galiojęs alkoholio reklamos ribojimas buvo griežčiausias Europoje. Tačiau dabar įsigaliojusi nauja visiško reklamos draudimo formuluotė įstatyme lemia, kad baudžiama bus ne tik už tiesioginę reklamą, bet ir už švietimą ir saikingo vartojimo kultūros propagavimą. Naujai įvestais draudimais labiausiai suvaržomas premium prekių segmentas, kuriam itin svarbi informacija ir švietimas, tačiau beveik visiškai neribojamas probleminis (pigiausias) segmentas, kur svarbiausia yra gėrimo kaina ir stiprumas.
Nuobaudas skirstantis Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (NTAKD) štai taip interpretuoja 2017 m. birželio 1-ąją priimtas Alkoholio kontrolės įstatymo pataisas:
Lietuvos teritorijoje alkoholiu prekiaujančioms vietoms draudžiama:
- Parduoti alkoholinius gėrimus asmenims iki 20 metų amžiaus.
- Pirmadienį–šeštadienį parduoti alkoholį iki 10 val. ryte ir po 20 val. vakare.
- Sekmadieniais parduoti alkoholį iki 10 val. ryte ir po 15 val. popiet.
- Prekiauti žurnalais, kuriuose minimi konkretūs vyno pavadinimai.
- Prekiauti knygomis, kuriose minimi konkretūs vyno pavadinimai.
- Eksponuoti vyno iškovotus medalius ir apdovanojimus.
- Eksponuoti vyno kritikų vertinimus.
- Eksponuoti someljė ar kitų čempionatų diplomus, jei čempionatą rėmė konkretus prekės ženklas.
- Atvaizduoti gėrimų pakuočių vaizdus ne neutraliame fone.
- Prekiauti alkoholio prekės ženklais paženklintais aksesuarais (išskyrus kamščiatraukius ir taures).
- Leisti klientams išsinešti bet kokią spausdintą prekybinę informaciją už parduotuvės ribų.
- Vyno etiketėse pateikti internetinę nuorodą į šaltinį, kuriame galimai yra į Lietuvos rinką nukreiptos reklamos.
- Savo interneto tinklapiuose nurodyti informaciją, kuri gali būti traktuojama kaip alkoholio reklama (ne reklama yra: gamintojų pavadinimai ir registruoti prekių ženklai, gėrimo grupė, pogrupis, kategorija, kilmės šalis, geografinė nuoroda, regionas, kaina ir ženklinimo rekvizitai). T. y. net vyno sudėties nurodymas traktuojamas kaip draudžiama reklama.
- „Youtube“, „Facebook“ ir kituose socialiniuose tinkuose dalintis bet kokia su konkrečiais prekių ženklais susijusia informacija (draudimas galioja ir įmonės darbuotojų asmeninėms paskyroms!).
Restoranams, kavinėms ir barams taikomos kelios išimtys:
- Pirmadienį–šeštadienį po 20 val. ir sekmadieniais po 15 val. leidžiama parduoti vyną,
tačiau jis privalo būti išpilstytas į vartoti vietoje skirtą tarą – taures ar grafinus. - NTAKD nurodo, kad nors ir draudžiama, bet pažeidimu nelaikys (bent kol kas)
objektyvaus vyno skonio apibūdinimo (rūgštokas, aštrus, saldus ir pan.). - NTAKD nurodo, kad nors ir draudžiama, bet pažeidimu nelaikys (bent kol kas)
objektyvaus vyno rekomendavimo prie maisto (pvz.: rekomenduojama prie žuvies patiekalų).
Visuomenės informavimo priemonėse (interneto tinklapiai, laikraščiai, žurnalai, televizija) draudžiama:
- Publikuoti alkoholio reklamą. Bet kokia forma.
- Publikuoti straipsnius, kuriuose minimi konkretūs prekės ženklai ar kita reklaminė alkoholio informacija.
- Minėti alkoholiu prekiaujančias įmones kitame kontekste, nei objektyvi jų veiklos rezultatų apžvalga.
Petras Jarašūnas
Parengta pagal:
Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 2, 16, 16-1, 17, 18, 22, 28, 29 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymą
Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento informaciją