2023 metai vyno pasaulyje – ko tikėtis ir kam ruoštis?
Paskelbta: 2022-12-29
Vyno lentynoms gerokai ištuštėjus prieš Naujuosius – pats metas papildyti asortimentą, tačiau ar galime nuspėti, ko vyno mėgėjas pirks daugiausiai 2023-iaisiais. Gal pats metas plėsti biodinaminio vyno lentyną, o šampaną leisti į kolekcinio vyno rūsį kaip retą ir geidžiamą produktą? Apžvelkime, kam vyno pasaulis ruošiasi artėjančiais metais.
1. Putojančio vyno populiarumas ir toliau kils, o šampano alternatyvos sulauks daugiau dėmesio
Prasidėjus pandemijai šampano rinka įžengė į savo aukso amžių. Supratę, jog gyvena tik vieną kartą, vartotojai leido sau švęsti ir mėgautis geriausia produkcija ne tik per ypatingas šventes, bet ir per įprastesnius susitikimus, verslo vakarienes ar net pusryčius. Artėjant Naujiesiems jau stebime šampano trūkumą, o dėl žymiausių šampano namų produkcijos restoranai konkuruoja su eiliniais pirkėjais. Kylant šampano paklausai, vis daugiau žmonių šį gėrimą perka ir brandinimui namuose, mat jo vertė stabiliai kyla.
Gera žinia, jog populiarumo spinduliai krenta ne tik ant šampano, bet ir ant jo alternatyvų – didėja ir kremano, kavos, proseko, net petnato pardavimai, o burbuliukų mėgėjai atranda naujus skonius ir mokosi apie alternatyvų skirtumus.
Pasaulinės tendencijos matosi ir Lietuvoje. Štai ir Lietuvos someljė mokykla šiais metais į savo kursų programą sugrąžino Putojančio vyno ir šampano kursus.
2. Natūralusis vynas sulaukė savo kartos
Į vyno rinką po truputį įsiliejančioms tūkstantmečio bei Z kartoms (angl. millennials; Gen Z) rūpi klimatas, tvarus vartojimas, jie palaiko mažus ūkius, perka ekologiškus produktus iš turgaus ir fotografuoja tai, ką valgo bei geria. Jie namuose gaminasi kombučią, kepa duoną su raugu ir perka „laimingų vištų“ kiaušinius.
Šios kartos atrado ir natūralųjį vyną. Funky skoniai, lengvai gazuoti vynai, nuosėdos ir keisti piešiniai ant etikečių šių natūraliojo vyno mėgėjų negąsdina. Atidaromi jiems skirti vyno barai ir net visiškai tradiciniai restoranai kitais metais norės pasiūlyti bent kelias natūraliojo vyno rūšis.
Tačiau ar ilgai truks, kol jaunimas pastebės, kad specialiai jiems kuriamos naujos rinkos, ir maištingai pasirinks priešingą kelią?
-
Skonio negana. Investicijos į etiketes ir marketingą instagramo kartai
Tiktokas, instagramas, jutubas – visi šie kanalai perpildytivaizdų ir istorijų apie maistą ir gėrimus. Prabangaus klasikinio brandaus prancūziško vyno etiketė čia sulaukia dėmesio, deja, tik iš tų, kurie tokį vyną atpažįsta. Kiti ieško spalvų, emocijų, individualumo, kažko „kitokio“.
Todėl šiais metais pamatysime dar daugiau vyndarių bendradarbiavimo su menininkais, kuriant vyno etiketes bei reklamines kampanijas. Net Lietuvoje galime matyti šios tendencijos vėjo gūsių – Acala kombučia, Pakruojo dvaro spirito varykla, Vilnius 700 vynas, net Lietuvos vyndariai – visi supranta, jog vien tik skonis produkto neparduos. Pilnose lentynose žvilgsnį turi pagauti kažkas ypatingo.
-
Ar rožinis vynas jau pasiekė savo populiarumo viršūnę?
Kartu su socialiniais tinklais išaugo ir rožinio vyno populiarumas – neįpareigojantis, nebrangus vynas, nesunkiai derinamas prie daugelio patiekalų, dažnai pasirenkamas, ypač šiltuoju sezono metu.
Tačiau jo populiarumo augimas nebe toks ryškus, palyginti su putojančiais vynais. Tad 2023-iaisiais jį šaldytuve ar restorano vynraštyje rasime dažnai, bet tai vis dar nebus pats populiariausias vynas.
-
Norime matyti vyndario veidą ir girdėti jo istoriją
Ne tik vyno pasaulyje, bet ir maisto, baldų, drabužių pramonėje matome, jog vis daugiau žmonių stengiasi remti vietinę produkciją ar bent jau mažus gamintojus, o ne dideles įmones, korporacijas (shoplocal, support small business).
Taip ir vyno lentynoje vartotojas vis dažniau ieško ne logotipų, o vardų, kuriuos galima sekti ir žymėti socialiniuose tinkluose ar net aplankyti, susitikti. Ieškoma vyno, kurį daro asmenybės, o ne fabrikai.
Šis noras pažinti gamintoją ir turėti su juo asmeninį ryšį paskatino ir „Vyno klubą“, atšvęsti savo 20 metų jubiliejų kas mėnesį pasikviečiant vis po kitą vyndarį aplankyti Lietuvą ir susipažinti su čia dirbančiais restoranais, vyno mėgėjais. O pats didžiausias jų suvažiavimas, kaip ir kasmet, įvyks „Vyno dienose“.
Antech Limoux vyndarys vizito Lietuvoje metu
6. Mažiau alkoholio turintys gėrimai kasdieniam vartojimui
Rinkoje atsirandant vis daugiau nealkoholinių alternatyvų bei plintant sveikesnio gyvenimo idėjoms populiarėja ir mažiau alkoholio turintys gėrimai. Nealkoholinės ar mažiau alkoholio turinčios Copenhagen Sparkling Teas ar „Van Nahmen“ sulčių arbata – tai tik keli pavyzdžiai, kuriuos galima rasti daugelyje geriausių šalies restoranų.
Populiarėja ir mažiau alkoholio turintis vynas, kuriuo galima mėgautis ilgiau, išgerti daugiau – 11–12 % alkoholio turintis vynas patenkina šį poreikį.
7. Alkoholio suvartosim mažiau, bet kokybiškesnio
Kartu su saikingo vartojimo idėjomis plinta ir kokybiško vartojimo kultūra. Šiais laikais kiekvienas savo telefone gali turėti vyno programėles, vyną pasitikrinti internete, paskaityti atsiliepimus, pažiūrėti kainą. Todėl į svečius nusinešti labai pigų ar prastą vyną tampa rizikinga, tokiu vynu nepasipuikuosi ir socialiniuose tinkluose.
Todėl vis dažniau pasirenkama išgerti mažiau, tačiau pinigus skirti vienam gero vyno buteliui.
8. Klientai grįžo į restoranus ir ten pasilieka
Pasibaigus karantinui restoranų išsiilgę gurmanai ten grįžo ir nesiruošia išeiti. Net Kūčių ir Kalėdų vakarienės ne namuose populiarėja – nereikia tvarkytis namų, plauti indų, apskaičiuoti produktų ir gėrimų…
O restoranuose užsisakinėjame vyną nebe taurėmis, o buteliais. Tad 2023-iaisiais numatome, kad restoranai stiprins savo vynraščius, pastebės reiklų pirkėją, investuos į personalo mokymus ir gėrimams skirs tiek pat dėmesio, kaip ir maistui.
9. Vyno išmanymas – ne prestižas, o būtinybė
Neseniai Arūnas Starkus savo LinkedIn paskyroje dalinosi patarimais, kaip neprisidaryti gėdos apie vyną kalbant verslo vakarienės metu. Požiūris, kad apie vyną išmano tik didžiausi gurmanai arba žmonės, dirbantys su vynu, sparčiai keičiasi.
Lietuvos someljė mokyklos duomenimis, daugiau nei pusė studentų šiuo metu yra ne aptarnavimo srityje dirbantys žmonės, o tiesiog norintys pagilinti savo žinias apie vyną – verslininkai, rinkodaros atstovai, teisininkai, pramogų pasaulio atstovai ir t.t. Vyno studijos vis dažniau tampa ir dovana – bilietu į suaugusiųjų mokyklą.
10. Klasikiniai vynai nepakeičiami
Kad ir kiek būtų kalbama apie vyno įvairovę ir vertės ieškojimą alternatyviuose regionuose ar šalyse, visgi klasikiniai vynai yra tokie unikalūs, kad jokie kiti jų pakeisti negali.
Tad jei kam teko (ne)laimė pažinti unikalų tauraus burgundiško baltojo vyno minerališkumą ar subtiliai šaltu kepsniu ir juodaisiais pipirais kvepiantį Šiaurės Ronos „Syrah“, o gal pieštuko drožlėmis bei juodžemiu kvepiantį solidų Bordo vyną, tas žino – kelio atgal nebėra. Joks kitas vynas jo nepakartos. Apgauti galima nebent tik save.
Tad susidomėjimas klasikiniais tauriais vynais stebimas ne tik tarp privačių pirkėjų, bet ir tarp restoranų.