Interviu su Mantu Balakausku – vyno prenumeratos „Lašas jūroje“ autoriumi ir poetu
Paskelbta: 2024-03-07
Žurnalų, filmų platformų, naujienų, desertų, maisto produktų... Kokių tik prenumeratų nebūna šiais laikais?! Jau keletą metų rinkoje egzistuoja ir vyno prenumerata. Romantiškas prenumeratos pavadinimas „Lašas jūroje“ išduoda – vyno pasaulis platus, mūsų pažintys net su nuostabiausiais gamintojais vis tiek tėra tarsi lašas jūroje. Vis dėlto kartais tas lašas būna toks svarbus, kad pakeičia mus kaip žmones, formuoja mūsų vertybes, skonį, pažiūras. Tad gal tas donkichotiškas užmojis pažinti vis dėlto nėra beprasmis...
Mantas Balakauskas – „Vyno klubo“ konsultantas ir „Lašo jūroje“ koordinatorius yra ir pripažintas Lietuvos poetas. Tad visi vyno prenumeratoriai puikiai supras, kodėl su vynais jie kas kartą gauna ilgą, literatūrišką ir įkvepiantį Manto laišką apie parinktus vynus.
Mantas Balakauskas. Aut. Kristina Uscilaitė.
Prenumerata veikia pasitikėjimo principu. Vyno mėgėjas pasitiki vyno ekspertu ir leidžiasi vedamas į kelionę. Kartą per mėnesį į prenumeratoriaus namus pristatomi trys eksperto parinkti vynai ir detalus jų aprašymas. Vynai parenkami pagal sezoną, svarbias datas ar tam tikrą temą. Moterų vyndarių vynas, vynas Kalėdų stalui, vynas apie meilę, patriotams skirtas vynas ir t. t.
Kalbiname Mantą, iš kur jis gauna įkvėpimo ir kaip sekasi prenumeratorius nustebinti kiekvieną mėnesį.
Prenumerata "Lašas jūroje"
- Kaip sugalvoji temas vyno prenumeratai?
- Temos vyno prenumeratai gimsta labai įvairiai. Kartais jas pasufleruoja atitinkama šventė, vykstanti tam tikrą mėnesį, kartais noras parodyti įdomesnį ar naują asortimento produktą, o kartais temą ar kryptį pašnabžda ir kiti „Vyno klubo“ ekspertai.
Sakykim, šiuo metu aktuali Vasario 16-oji, karo Ukrainoje metinės, Kovo 11-oji, Moters diena… Stengiuosi ir rašyti apie tai, kas svarbu mums, kaip žmonėms, bet nepamiršti ir vyno kultūros bei jo vietos mūsų kasdienybėje.
- O kaip gimsta tekstai apie vynus? Ar daugiau papasakoji apie vyninę, ar apie vyną, ar apie derinimą prie maisto, ar pamini kokią istoriją? Visko juk nesudėsi...
- Priklauso nuo to, kiek tinkamos ir įdomios informacijos apie vyną ir vyninę yra. Kai kurie vynai yra įdomūs dėl savo skonio ar pagaminimo būdo, tada, suprantama, daugiau rašai apie tai. Kitų vynų be galų įdomus gamintojas, kurį, atrodo, gali pajusti ragaudamas vyną. Yra vynų, kurių etiketės istorija verta visos pastraipos, o kartais, taip, daugiau dėmesio skiriu derinimui prie maisto. Pavyzdžiui, jei artėja kokia šventė su labai specifiniais patiekalais, pavyzdžiui, Kūčios ir Kalėdos.
Tekstus stengiuosi papildyti ne tik informacija, bet ir jausmu, citatomis iš literatūros kūrinių, posakiais, prisiminimais, nuorodomis į kitus meno kūrinius. Pavyzdžiui, kartą prenumerata buvo skirta muzikos ir vyno derinimui – konceptui, kurį „Vyno klubo“ įkūrėjas puoselėja jau 15 metų. Tą kartą laiške buvo ir QR kodai su muzikos kūriniais, priderintais prie vyno.
- Ar jaučiamas vyno prenumeratos sezoniškumas?
- Sezoniškumas daro gana didelę įtaką ne tik temoms, bet ir prenumeratos populiarumui. Prenumerata tampa populiaria ir gana prabangia Kalėdų dovana, ypač vadovams, antrosioms pusėms. Taip pat per gimtadienius, Valentino, Moters dieną. Tai tampa originalia, daugeliui negirdėta dovana, kuri džiugina gavėją kelis mėnesius ir vis primena apie dovanojusį asmenį.
- Kaip tau siejasi rašymas apie vyną ir meninė kūryba, poezijos rašymas? Ar tai, kad esi poetas, tau padeda ar labiau trukdo rašyti apie vyną?
- Stengiuosi rasti aukso viduriuką. Kai pavyksta, šios sritys viena kitai ne trukdo, o padeda. Rašydamas nepamirštu, kad ir aš kartu su prenumeratoriais atrandu vyną iš naujo, kaip ir kurdamas – iš naujo pažįstu save ir pasaulį.
- Kokia prenumeratos tema tau labiausiai patiko?
- Kaip vyno mėgėjui, labiausiai patiko ir turbūt stipriausia vynų prenumerata buvo 2023 m. rugsėjo mėnesio trejetukas. Tema buvo susijusi su išskirtinių šeimų valdomais vyno ūkiais. Pavyko parašyti kokybišką tekstą ir surinkti įstabius vynus iš tokių vyninių, kaip „Lopez de Heredia“, „Henri Bourgeois“, „Tenuta San Guido“.
- Vyno prenumerata reikalauja daug pasitikėjimo iš gavėjo – juk jis nežino, ką gaus. Kaip manai, ar vyno mėgėjai pakankamai atviri naujovėms, ar daugiau perka tai, ką jau pažįsta ir yra nelinkę rizikuoti? Kokia yra gilesnė prenumeratos prasmė?
- Manau, kad vyno mėgėjai darosi vis atviresni. Patirti vyną nebūtinai reiškia, kad jis visiškai atitiks tai, ką esi pripratęs ragauti. „Lašas jūroje“ prenumerata padeda išeiti už komforto zonos ribų.
Atėjęs į parduotuvę klientas dažnai pasakys, kokį vyną mėgsta ir pasiims kažką panašaus. Tačiau kaip žinoti, kad tau kažkas patinka, jei niekada nesi to paragavęs? Prenumerata padeda ieškoti, atrasti, tai ne šiaip gėrimas, tai patirtis. Greičiausiai todėl jas taip mėgsta poros, kurios gali atradimo džiaugsmą patirti kartu, tai populiari dovana, nes dovanoti patirtį visada malonu... Tad prasmė, manau, praplėsti savo pasaulį. Kad ir po vieną lašą.
Kalbino AGNĖ DOVYDAITYTĖ